Táncházak, dalfesztiválok és a ’80-as évek hanglemezgyártása az új Betekintőben

A táncházak állambiztonsági megfigyelései és a Magyar Hanglemezgyártó Vállalat 1980-as évekbeli története mellett a lengyel dalfesztiválok világát és a peresztrojka szexi hangjait mutatja be a Betekintő legújabb, 2024/4., angol nyelvű száma.
Harmadik alkalommal jelent meg angol nyelven Levéltárunk tudományos folyóirata, a Betekintő: 2022-ben a szerkesztők az 1980-as évek ellenzéki mozgalmaihoz kapcsolódó írásokból válogattak, 2023-ban pedig az 1953-as évre tekintettek vissza. A 2024/4-es angol nyelvű tematikus szám a Szovjetunió befolyási övezetéhez tartozó közép- és kelet-európai országok könnyűzenéjével foglalkozik a hidegháború idején.
Karolina Bittner, a lengyel Nemzeti Emlékezet Intézete (IPN) tudományos főmunkatársa cikkében bemutatja: a kommunista Lengyelországban a könnyűzene és a popdalok a szocialista propaganda szerves eszközévé váltak. Cikkében a dalfesztiválok propagandisztikus funkcióját és a szocialista társadalom kialakításában betöltött szerepüket tárgyalja, bemutatva a Lengyel Egyesült Munkáspárt (PZPR) szerepét a sopoti Nemzetközi Dalfesztivál, az opolei Lengyel Dal Nemzeti Fesztiválja, a Zielona Góra-i Szovjet Dalfesztivál és a kołobrzegi Katona Dal Fesztiválja szervezésében.
Szőnyei Tamás a táncházak állambiztonsági megfigyelését tanulmányozva elemzi a mozgalomban úttörő együttesek körül kialakult közösségekről szóló jelentéseket. Ezen zenekarok rendszeresen utaztak a szomszédos országokba, különösen a milliós magyar kisebbségnek otthont adó Romániába. A cikkből kiderül, hogy míg a magyarországi sajtó szimpátiával fogadta ezt az alulról jövő mozgalmat, a hatóságok gyanakodva figyelték ezt a szubkultúrát, a táncházakat a nacionalizmus melegágyainak tekintették, mert az ott összegyűlt emberek aggódtak a Romániában állandó fenyegetettségben élő magyar kisebbség jogaiért. A politikai rendőrség szerint ez a magatartás - különösen, ha az úgynevezett magyarkodással, azaz a magyarság eltúlzott fitogtatásával párosult - ellentétes volt a szocialista internacionalizmus hivatalos politikájával. A cikk azt tárgyalja, hogy az állambiztonság miként próbálta megzavarni a Sebő, a Muzsikás és a Vízöntő által vezetett népi megújulási mozgalmat.
Csatári Bence, a Nemzeti Emlékezet Bizottsága tudományos főmunkatársa cikkében bemutatja, hogy a Magyar Hanglemezgyártó Vállalat kiadói politikája miként alkalmazkodott az egypárti állam különböző hatalomgyakorló szerveinek szándékaihoz. Emellett felvázolja, hogy az MHV a nyolcvanas évek elejétől miként változtatta meg a kiadási politikáját, magával húzva a korábban betiltott zenekarok részleges kiadását, új szervezeti struktúrák kialakítását, valamint a zenészek tőkéjének befektetésével magánlemezstúdiók létrehozását.
Yuliya Barycheuskaya, a City University of New York kutatója tanulmányában a Nautilus Pompilius szovjet rockzenekar kulturális és politikai jelentőségét vizsgálja a késő szovjet Szverdlovszkban. Az élénk helyi rockszíntérből kiemelkedő zenekar a társadalmi-politikai kritikát a szerelem, a szexualitás és az emberi kapcsolatok témáival ötvözte, megragadva a peresztrojka érzelmi összetettségét.
A Betekintő végén a Szemlében Pócs Nándor, Levéltárunk tudományos kutatója az Anti-Fascism in European History: From the 1920s to Today című könyvet mutatja be, amely a délszláv térségre, különösen a szlovénok lakta területekre fókuszál. Bár a kötet tartalmaz szlovák, német, sőt finn és dán vonatkozásokról szóló tanulmányokat, amelyek önmagukban is lenyűgözőek, ezek csak a téma kontextualizálását segítik.
A Betekintő aktuális számának tartalma:
- Karolina Bittner: Festivals of Songs in the Polish People’s Republic
- Tamás Szőnyei: Fear of the Folk Dance Houses: State Security Surveillance of the Magyar Nóta Scene and the Hungarian Folk Music Revival in the 1970s
- Bence Csatári: Concessions and Loss of Power: The History of the Hungarian Record Producing Company in the 1980s
- Yuliya Barycheuskaya: The Sexy Voice of Perestroika: The Intersection of Rock Music, Politics, and Sexuality in the songs of Nautilus Pompilius
- Nándor Pócs: Regional perspectives on a World Phenomenon
Fotó: Fortepan / Urbán Tamás